Bivirkninger ved at kombinere beta-blokkere med calciumkanalblokkere

Hypotension

Calciumkanalblokkere og beta-blokkere er begge lægemidler til behandling af hypertension og unormale hjerterytmer. Calciumkanalblokkere, såsom nifedipin, verapamil og diltiazem, forhindrer calcium i at komme ind i hjertemuskelceller og glatte muskelceller omkring arterier. Dette medfører et fald i graden af ​​hjertemuskelkontraktion og blodkar dilatation. Betablokkere, såsom propranolol og acebutolol, hæmmer epinephrinaktioner på hjerte og nyre, hvilket fører til nedsat hjerte muskel stimulering og nedsat blodtryk. I kombination er virkningerne af disse lægemidler additiv eller synergistisk, hvilket anses for gavnligt ved behandling af hypertension og hjertesygdom, men alvorlige bivirkninger kan forekomme ved forkert dosering og utilstrækkelig overvågning af patienter.

Bradykardi

Når de anvendes i kombination, er virkningerne af calciumkanalblokkere og beta-blokkere additiv og kan forårsage et alvorligt fald i blodtrykket, men en rapport i juni 2010-udgaven af ​​”Diabetology and Metabolic Syndrome” rapporterer, at en lægemiddelbehandling ikke er Effektive til behandling af hypertension hos de fleste patienter og flere lægemidler er nødvendige for at producere en signifikant reduktion af blodtrykket. Disse to lægemiddelklasser er blevet anvendt succesfuldt i kombination uden at producere alvorlige bivirkninger, men det er vigtigt at anvende den korrekte dosering og overvåge patienterne til hypotension.

Hjertefejl

En gennemgang i tidsskriftet “Blodtryk” bemærker, at bradykardi eller et meget langsomt hjerteslag er en sjælden komplikation af kombineret calciumkanalbloker og beta-blokkerapi og er oftest observeret hos patienter med koronar hjertesygdom. Den korrekte kombination af lægemidler til behandling af hjertesygdomme er delvist afhængig af typen af ​​hjertesygdom og andre eksisterende tilstande, såsom nedsat lever- eller nyrefunktion, diabetes og fedme, der har en samtidig præsentation hos patienter.

Ifølge en sagsrapport i “japansk cirkulationstidskrift” er hjertesvigt en sjælden komplikation af kombinationsbehandling af verapamil og atenolol.